Båtbørsen

Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr.
I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Onsdag, 23. april

Meny

Annonser

Lesestoff

Diverse

Nyttige skjema

Båtbørsen

Logg inn

» Glemt passord?

Søk


Rediger annonse


Teller - VISA - MasterCard

Innlegg i båtforum

FM 8-12?

« Til oversikten | » Svar på dette innlegget

 
Per Lindquister
 
pereinar.lindquister(a)fhs.mil.se
 
21.04.2002 kl. 21:46

Har nettopp kjøpt ei snekke med en 8-12 FM. I bruksanvisningen står det modellbetegnelse type s2 og s22? Hva er forskjellen på disse? Hvordan vet jeg hva slags type jeg har? Hvor driftssikre er denne type motor? Hva slags bensintype skal jeg bruke? Noe spesielt jeg bør passe på for en slik motor/utsatte ting? Er dette en "evighetsmaskin"? Hvem tar service på en slik motor, og hva må jeg regne med det koster? På forhånd takk. Per

Svar til innlegget

 
Erik Berg-Nielsen
 
erik.berg-nielsen(a)compaq.com
 
01.05.2002 kl. 10:42

Jeg har en 2 syl. FM motor i min Fram snekke (plast) fra 1978, en båt jeg kjøpte i fjor vår og som har gått prikkfritt i hele fjor sommer. Jeg trøbblet litt med forgasser justering + tenning, men etter litt prøving og feiling fikk jeg motoren til å gå meget fint.

Motoren kan du ta service på selv, dersom du ikke skal overhale den da. Bytte av stifter, motorolje, filter og tennplugger utføres enkelt. Smørekopper må ettergås ved vanlig bruk, ellers er den "vedlikeholdsfri". Jeg erfarer også at det har lett for å komme kondens/vann i forgasseren, og da går motoren ujevnt ved gasspådrag. Det du gjør da er å tømme forgasseren for bensin, lukk bensintilførsel fra tanken, åpne tømmekran på siden av forgasseren og la bensin/kondens renne ut i for eks. en kopp. Skru igjen og start pånytt.

Jeg har ikke tilgang på oljefilter, stifter o.l. så jeg lurer på om noen vet hvor service kan utføres?

Evighetsmaskin er den i alle fall, med den gode gamle "låten". Har hatt mange koselige timer med snekka, dette er en kjempemotor som er startvillig og driftssikker, selv om det går saaaakte.

 
jon ketil begby
 
jk-begby(a)frisurf.no
 
04.06.2002 kl. 21:49

Firmaet som kjøpte fm ligger i sarpsborg men lager desverre ikke motoren lenger.De har fortsatt en del reservedeler på lager,oljefilter har de nok inne.Har selv hatt en 12 -16 fm og der blandet jeg ut bensinen med parafin (opp til 30 %) for å motvirke soting på tennpluggene.Dette er nok en evighetsmaskin men eksosmanufoilen har en tendens til å ruste istykker etterhvert.Har selv hvert på fm og de har fortsatt bruksanvisninger til en del av motorene liggende.Hvis det er interesant kan jeg skaffe navn og tlf nr til "nye fm".

 
BILL
 
BILLSHOV(a)VIP.CYBERCITY.DK
 
11.08.2002 kl. 17:32

HEJ NORGE.
EN VEN HAR KØBT EN BÅD MED EN FM MOTOR TYPE S2.
HVORDAN JUSTERER MAN KARBURATOREN ?.MOTOREN SKYDER (SÆTTER UD).
PÅ FORHÅND TAK

 
Espen Christoffersen
 
echristo(a)online.no
 
22.08.2002 kl. 14:05

Grunnen til motor skyter er mest vanlig grunn at det er sot eller rust på venntilsete som er nærmest kjølevann som går ut i eksos (bakre ventil). Dette gjøres enkelt ved sliping av ventiler. Det blir ofte rust på dette ventilsete p.g.a. kondens fra kjølevann ut i eksosrør. Motorer som går mye er mindre plaget med dette problem. Selve jobben gjøres på 1-1,5 timer hvis du er motorkjyndig. Er det problem med for mye sot der skyldes det for fet blandingsforhold av forgasser. For justering av fullfartsdyse. Steng dysen. Skru så dysen en hel omdreing opp. Start motoren. Ta deg en kjøretur med maks fart på motor. Skru dysen igjen sakte helt til du merker motoren begynner å miste effekten (høres også på suget/forstøving i forgasser). Skru deretter dysen ca. 1/6 omdreining ut igjen. Nå bør den gå utmerket i 30 nye år. Har det vært kjørt lenge med for fet blanding kan det hende at tennpluggene bør byttes. Juster også tenning til 0' grader før øvre dødpunkt (det vil si øvre dødpunkt på denne maskinen p.g.a. lave turtall).